Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 21 z dnia 23.05.2017

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Gwarancje zatrudnienia
Wyrok za nienawiść
Powodzie będą mniej groźne
W Chojnie wybory, w Baniach nie
Wkrótce rowerem do Szczecina, a nawet nad morze
Debiut sygnalistów z Piaska
Miasto z historią
Program Dni Trzcińska-Zdroju
Sport

Wkrótce rowerem do Szczecina, a nawet nad morze

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na wykonanie 11-kilometrowego odcinka rowerowej Trasy Zielonego Pogranicza z Gryfina do granicy gminy Banie. Obejmuje on wykonanie trasy dla rowerów wzdłuż ul. Armii Krajowej w Gryfinie i dalej przez Szczawno, Chwarstnicę, Borzym i Mały Borzym. W gminie Banie szlak połączy się z już istniejącą blisko 16-kilometrową ścieżką Sosnowo – Lubanowo – Banie – Swobnica. Trasa wiedzie po dawnej linii kolejowej. Umowa przewiduje także oznakowanie 44 km szlaku od mostu Gryfino - Mescherin aż do Trzcińska-Zdroju (warto pamiętać, że naprawy wymaga pozapadana w wielu miejscach ścieżka od Gryfina do Mescherina).

Zakończenie prac planowane jest na koniec maja przyszłego roku. Równolegle powstaje projekt budowlany 36-kilometrowego odcinka od Trzcińska do mostu granicznego w Siekierkach (również w miejscu dawnej linii kolejowej). Wszystko ma być gotowe do końca 2018 roku. Ze Szczecina do Mescherina można dojechać już obecnie, a więc w 2019 roku miłośnicy wypraw rowerowych będą mieli do dyspozycji ponad 100 km od Szczecina aż do Siekierek, oglądając po drodze np. Winnicę Turnau w Baniewicach, zamek joannitów w Swobnicy, staromiejską zabudowę i mury obronne w Trzcińsku-Zdroju, jeziora czy obfitujący w atrakcje krajobrazowe most w Siekierkach, na którym po modernizacji powstanie platforma widokowa. Dodajmy, że tuż za mostem dostępne są po niemieckiej stronie trasy rowerowe, którymi dojechać można aż do źródeł Nysy Łużyckiej w Czechach, a na północy aż do Danii.
Ci rowerzyści, którzy zechcą sobie trochę ułatwić zadanie, będą mogli niektóre odcinki przejechać pociągiem, korzystając ze stacji np. w Godkowie, Chojnie, Gryfinie czy Szczecinie.


- By stworzyć spójne trasy, trzeba poskładać rowerowe puzzle. To określenie chyba najtrafniej opisuje zadania realizowane w ramach projektu zachodniopomorskich tras rowerowych. By powstał jeden, liczący ponad sto kilometrów szlak, należy zrealizować i spiąć kilka porozrzucanych inwestycji. Tak też będzie z Trasą Zielonego Pogranicza biegnącą na południe od Szczecina, na której nie zabraknie pięknych krajobrazów czy ciekawych zabytków - mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Jak już kilkakrotnie informowaliśmy, ta trasa jest jedną z czterech tworzonych przez Urząd Marszałkowski we współpracy z gminami. Łącznie w całym województwie będzie to ponad 1000 km. Inwestycje są finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego, z programu Interreg, z budżetu województwa oraz w niewielkiej części przez poszczególne gminy i powiaty.

Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił też przetargi na dokumentację prowadzącego nad morze rowerowego odcinka Trasy Zielonego Pogranicza - m.in. wzdłuż jeziora Dąbie i Zalewu Szczecińskiego aż do Wolina i Międzyzdrojów. Z kolei fragmentem szlaku Velo Baltica przejedzie się przez Woliński Park Krajobrazowy.
(rr, fot. T. Kuna)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska