Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 06 z dnia 05.02.2019

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Topniejemy w oczach
Kamienica do rozbiórki, Mieszkowice proszą o pomoc
Trwa rowerowa rewolucja
Ostatnie budżety
Poszerza się nasza skarbnica kulinarna
Petycja rolników
Czworo kandydatów
Podrzucane śmieci
Sport

Trwa rowerowa rewolucja

Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasa Zielonego Pogranicza (część Blue Velo) to cztery główne szlaki tworzące sieć tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przez samorząd naszego województwa projekt to prawdziwa rowerowa rewolucja na Pomorzu Zachodnim. Sieć niedługo będzie liczyć 1100 km, bo nowo tworzone odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi zbudowanymi bądź budowanymi przez gminy.

– Za każdym razem, gdy otwieraliśmy kolejne kilometry tras na Pomorzu Zachodnim, spotykaliśmy się z niezwykłym entuzjazmem. Miniony rok pokazał więc, że nasi mieszkańcy i turyści poszukują tych rowerowych szlaków, gdzie wycieczka może być naprawdę długa. To świetny sygnał, bo wraz z finalizacją kolejnych inwestycji zainteresowanie trasami będzie jeszcze bardziej rosło – powiedział marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Przypomnijmy, że 14 października na otwarcie odcinka ścieżki Trzcińsko-Zdrój – Siekierki przybyło do Godkowa kilkuset rowerzystów z różnych miejsc regionu.

Tłumy rowerzystów 14 października na otwarciu trasy
Siekierki – Trzcińsko-Zdrój

Nowe odcinki mają powstać także w tym roku. Jak informuje nas Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, szlakiem o chyba największym potencjale turystycznym jest Trasa Nadmorska, czyli Velo Baltica, prowadząca wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków w województwie będzie liczyć około 240 km. W ub. roku powstało kilka odcinków, np. Międzywodzie – Dziwnów (ponad 3,6 km) i Łukęcin – Lędzin (630 m), których wykonanie towarzyszyło przebudowie drogi wojewódzkiej nr 102. Kolejny gotowy fragment to wybudowany przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich 370-metrowy łącznik w Kołobrzegu. Dzięki niemu rowerzyści mogą bezpiecznie przejechać od Mrzeżyna do Grąbnicy. Kolejne 7 km powstało kosztem ponad 5,2 mln zł między Darłówkiem a Jarosławcem, gdzie malownicza trasa przebiega wzdłuż jeziora Kopań. Szczególnie atrakcyjny jest odcinek w nadmorskich Łazach, gdzie między jeziorami Jamno i Bukowym za ponad 5 mln zł powstało 6,47 km szlaku do Osiek i Iwięcina.

Jak informują przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, wszystkie wybudowane w ubiegłym roku odcinki Trasy Nadmorskiej (poza odcinkami wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102) kosztowały łącznie 10,77 mln zł. Bieżący rok przyniesie na Velo Baltice m.in. budowę i oznakowanie liczącego ponad 21,5 km odcinka z Mielna do Pleśnej.


Co najbliżej nas?
Nas szczególnie interesuje Trasa Pojezierzy Zachodnich, której częścią jest położony na naszym terenie, a otwarty jesienią i kosztujący 22 mln zł 36-kilometrowy szlak z Trzcińska-Zdroju do nadodrzańskich Siekierek. Jest on oceniany jako szczególnie atrakcyjny – przede wszystkim z racji pięknych terenów, ale także dlatego, że przebiega obok kolejowej stacji w Godkowie, dzięki czemu rowerzyści mogą tu bez problemu dotrzeć pociągiem zarówno od strony Szczecina, jak i Zielonej Góry i Kostrzyna. Informowaliśmy też, że trasa zwieńczona jest w Siekierkach byłym mostem kolejowym na Odrze, na którym w 2021 roku ma być gotowa ścieżka pieszo-rowerowa oraz platforma widokowa. To będzie także przystanek przed dotarciem do biegnących tuż za Odrą niemieckich ścieżek, którymi dojechać można do Berlina albo do Bałtyku i Skandynawii lub na południe wzdłuż Odry i Nysy aż do Czech.
Ponadto w ub. roku na Trasie Pojezierzy Zachodnich zakończono budowę innych odcinków: Ińsko – Storkowo (długość 2,7 km, koszt 1,2 mln zł) i Dzikowo – Barlinek (6 km i blisko 3 mln zł). Cała trasa docelowo liczyć ma 422 kilometry. Nazwę swą wzięła stąd, iż przebiega przez obszary pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego.

W naszej okolicy biegnie również (wzdłuż Odry i granicy polsko-niemieckiej) Trasa Zielonego Pogranicza (Blue Velo). Zaczyna się w Międzyzdrojach i biegnie na południe najpierw przez wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, dalej przez Szczecin aż do Kostrzyna. W sierpniu Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zakończył 11 km odcinka Gryfino – Trzcińsko-Zdrój. Oznakowano ponadto część wykonaną wcześniej przez gminę Banie. Otwarto też liczący 2,5 km odcinek Dargomyśl - Chwarszczany (koszt 2,3 mln zł). Trasa biegnie tu przez las w dorzeczu Myśli i wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 127, a na skrzyżowaniu z brukowaną drogą gminną w Chwarszczanach odbija w stronę XIII-wiecznej kaplicy templariuszy - jednego z najcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego.

- Tylko w ubiegłym roku zbudowaliśmy i oznakowaliśmy ok. 110 km tras. Ten rok nie będzie gorszy, a bardzo wiele odcinków jest jeszcze projektowanych. Tak więc, w języku rowerowym, mocno podkręcamy tempo – podsumował marszałek Geblewicz. W 2019 roku ruszy budowa i oznakowanie ponad 270 km, a dla kolejnych 483 km tworzona będzie dokumentacja projektowa. Znaczna część obejmie Stary Kolejowy Szlak (ze Złocieńca przez Połczyn-Zdrój i Białogard do Koszalina i Kołobrzegu.

Wszystkie inwestycje są realizowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Wysokość wsparcia to blisko 85 proc. wartości wszystkich inwestycji.
(r)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska