Jest przetarg na most!
Tę inwestycję zapowiadaliśmy już parokrotnie - i nic dziwnego, bo będzie to jedna z większych atrakcji całego regionu. Chodzi o rewitalizację dawnego mostu kolejowego na Odrze w Siekierkach (gmina Cedynia). Dochodzi do niego otwarta jesienią ub. roku ścieżka rowerowa (na gotowym już odcinku z Trzcińska-Zdroju przez Jelenin, Godków, Przyjezierze). Most otacza bujna i różnorodna przyroda z rozlewiskami Odry na czele, a po remoncie będzie on stanowił połączenie z bogatą siecią dróg rowerowych w Niemczech (niektóre biegną tuż przy lewym brzegu rzeki).
Widok z nasypu (wyspy mineralnej) na polskie przęsła mostu
(fot. Igor Szakowski - ZPKWZ)
|
Inwestycję realizuje podległy Urzędowi Marszałkowskiemu Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, który właśnie - po wielu latach starań i przygotowań - ogłosił 14 maja przetarg na przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego. Niemieckim partnerem jest Urząd Gmin Barnim-Oderbruch. Przedsięwzięcie ma wartość ponad 15 mln zł, z czego aż 85 proc. dofinansowane jest z pieniędzy Unii Europejskiej w ramach programu Interreg Va. Partnerzy zza Odry przygotowują przetargi na prace przy należącym do nich 660-metrowym moście zachodnim na samej Odrze (330-metrowy polski znajduje się nad jej rozlewiskiem). Zastosowana technologia umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła, by ułatwić cięższy transport wodny na rzece.
Nad ostatnim przęsłem polskiego mostu zaplanowano dwupoziomową platformę widokową, a że jest tam co oglądać i podziwiać, wie każdy, kto miał okazję być w tym miejscu w poprzednich latach, kiedy jeszcze było to możliwe i w miarę bezpieczne.
Projekt platformy widokowej na ostatnim polskim przęśle mostu
|
- To kolejny krok do stworzenia niezwykłej atrakcji dla naszych szlaków rowerowych, ale i pokazania, jak piękne jest południe naszego regionu. To projekt, który wpisuje się w nasze walory przyrodnicze i zamiłowanie do aktywnej turystyki. Ten most autentycznie połączy polsko-niemieckie pogranicze, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię - podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz, nazywając tę inwestycję bramą do rowerowego pogranicza. Most będzie transgraniczną ścieżką pieszo-rowerową, wchodzącą w skład tworzonej obecnie wojewódzkiej sieci, łącząc Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych szlaków rowerowych.
- Dolina Dolnej Odry to ostatni taki obszar w Europie pod względem wartości przyrodniczych. Występuje tu ponad 170 gatunków ptaków, w tym również tych unikalnych. Tu polują bieliki, występuje puchacz Bubo bubo. Inwestycję wykonamy z poszanowaniem środowiska, dlatego zbudowaliśmy dla tego gatunku specjalne platformy, na których na czas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać - wyjaśnia wicemarszałek województwa Jarosław Rzepa.
Jeśli przetarg wyłoni wykonawcę (termin składania ofert mija 7 czerwca), to przekazanie placu budowy może nastąpić jeszcze we wrześniu, a prace zakończyłyby się na przełomie maja i czerwca 2021 roku. W czasie remontu planuje się warsztaty dla społeczności lokalnych, co ma im pomóc w wykorzystaniu powstającej atrakcji turystycznej.
Most Siekierki-Neurüdnitz został zbudowany w 1892 roku i jest najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r., a pod koniec II wojny światowej został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Z uwagi na strategiczne usytuowanie dla wojsk Układu Warszawskiego został odbudowany, ale był wykorzystywany tylko przez wojsko.
(rr)