Dzisiaj jest niedziela, 08 grudnia 2019 r.
Transodra Online
Rocznik Chojeński
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 11 z dnia 12.03.2019

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Rekord pobity aż o 40 procent!
Wichury są i... będą
Wielkie wyróżnienie dla gospodyń z Zielina
Odkrycie w Kołbaczu
Główna nagroda została w Chojnie
Zielone światło dla Zielonej
Krzywdzący podział
Sport

Krzywdzący podział

Za krzywdzący dla województwa zachodniopomorskiego uważa nasz Urząd Marszałkowski podział pieniędzy w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Po interpelacji radnego sejmiku Wojciecha Dorżynkiewicza marszałek Olgierd Geblewicz zwrócił się z apelem do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie specyfiki naszego regionu w planowaniu wydatków. Jego zdaniem w obecnym systemie podziału środków pominięto zachodniopomorską specyfikę, co odbije się niekorzystnie na dostępności komunikacyjnej w regionie. Na szesnaście województw zachodniopomorskie pod względem przyznanych środków jest dopiero na czternastym miejscu.
Jak wyjaśnia Urząd Marszałkowski, powodem jest sposób podziału pieniędzy zastosowany w rozporządzeniu z 17 grudnia. Głównym parametrem decydującym o dofinansowaniu jest stosunek powierzchni dróg gminnych i powiatowych w województwie do wskaźników krajowych. Tymczasem na Pomorzu Zachodnim problem tkwi gdzie indziej: mamy jeden z najniższych w kraju stosunek dróg o nawierzchni twardej do dróg o nawierzchni gruntowej. Według GUS na dzień 31grudnia 2017 r. to 61,2% przy średniej krajowej 71%. Drogi nieutwardzone to właśnie drogi gminne i powiatowe. Tymczasem rozwiązania przyjęte przez rząd w ogóle nie uwzględniają takich danych.

Marszałek naszego województwa Olgierd Geblewicz interpretuje to politycznie: – W moim przekonaniu w rozporządzeniu przyjęto wskaźniki preferujące regiony, w których rządzi Prawo i Sprawiedliwość. Znowu wschód Polski jest faworyzowany. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że północne regiony należą do najbardziej transportowo wykluczonych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W środkowej części województwa zachodniopomorskiego drogi powiatowe stanowią znaczną część sieci komunikacyjnej. Ich stan jest więc jednym z najistotniejszych warunków zrównoważonego rozwoju Pomorza Zachodniego – mówi.

Z kolei w piśmie do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka czytamy: „Powyższy podział jest z naszego punktu widzenia nie tylko nielogiczny i niezrozumiały, ale po prostu niesprawiedliwy. Oceniamy go jako kolejny krok w kierunku marginalizacji Pomorza Zachodniego i przekazujemy nasz stanowczy sprzeciw dla powyższych poczynań. Oczekujemy podjęcia przez Pana Ministra skutecznych działań, które przyniosą zwiększenie środków dla województwa zachodniopomorskiego do poziomu odpowiadającego sprawiedliwemu podziałowi”.
(rr)

do góry
2019 ©  Gazeta Chojeńska