Dzisiaj jest piątek, 13 grudnia 2019 r.
Transodra Online
Rocznik Chojeński
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 29 z dnia 16.07.2019

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Czy przepadną unijne pieniądze na walkę ze smogiem?
Kończą jeden most, ale inny ma być rozebrany
Program Jarmarku Moryńskiego
Zbierali dla chorej Ilony
Muzyka z tekstem i aurą
Fotografuj powiat i wygraj nagrody
Sport

Kończą jeden most, ale inny ma być rozebrany

Wkrótce ma zakończyć się remont mostu granicznego na Odrze w Krajniku Dolnym. Od 23 kwietnia obowiązuje tam regulowany sygnalizacją świetlną ruch wahadłowy, bo najpierw wyłączony był lewy pas (patrząc od polskiej strony), a teraz prawy. Jako termin zakończenia prac podano 26 lipca.
Nasilenie utrudnień dla kierowców zależy od pory dnia i natężenia ruchu: czasem nie czeka się wcale (zwłaszcza późnym wieczorem czy nocą), a czasem trzeba stać w korku blisko godzinę. To szczególny problem dla osób, które codziennie jeżdżą tędy do pracy do Szczecina i z powrotem.

Zamknięty jeden pas ruchu na moście w Krajniku Dolnym

Na szczęście ruch wahadłowy na administrowanym przez stronę polską obiekcie wkrótce ma się skończyć. Jednak w przyszłości na tej samej drodze czekać nas mogą jeszcze większe komplikacje, albowiem niemiecki Urząd ds. Wody i Żeglugi w Eberswalde ogłosił plany rozbiórki i budowy nowego mostu w Schwedt. Nie ma jeszcze konkretnych terminów. „Projekt wymaga zatwierdzenia procesu planowania, co zajmuje trochę czasu i nie przewidujemy rozpoczęcia budowy do 2024 lub 2025 roku” – powiedział gazecie „Märkische Oderzeitung” wicedyrektor urzędu Sebastian Dosch. Nowy most powinien być szerszy i dłuższy, bo biegnie nad kanałem Hohensaaten - Friedrichsthal, a ta droga wodna objęta jest planami rozbudowy.

Betonowy most miejski w Schwedt, który ma być zastąpiony nowym

Na czterokilometrowej trasie między Krajnikiem Dolnym a Schwedt wszystkie mosty są już wyremontowane, poza właśnie tym miejskim. Nie przewiduje się jego modernizacji, bo zniszczenia są zbyt duże (od dołu rozwieszono nawet siatki zabezpieczające przepływające kanałem jednostki przed spadającymi odłamkami betonu). Poza tym zbyt wąska jest jezdnia i chodniki, co powoduje kolizje pieszych z rowerzystami. Dlatego most ma być zburzony i zastąpiony nowym. Władze Schwedt zabiegają, by na czas robót budowlanych uruchomić prowizoryczny most zastępczy.

Zabezpieczone siatkami pęknięcia betonowej konstrukcji

Obecna 155-metrowa betonowa konstrukcja powstała w 1956 roku. Obsługuje duży ruch pojazdów (w tym wielu ciężkich tirów) przekraczających granicę w Krajniku Dolnym. Poprzedni most został wysadzony w powietrze wiosną 1945 roku przez wycofujące się wojska niemieckie.
Tekst i fot. Robert Ryss

do góry
2019 ©  Gazeta Chojeńska