Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 51 z dnia 17.12.2019

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Kto wyremontuje most?
Odeszła Maria Zalewska
Gryfińscy tancerze docenieni
10-lecie Rocznika
Kolędy z różnych stron świata
Nauczanie przez gry
Sport

Kto wyremontuje most?

Firma Intop z podszczecińskich Skarbimierzyc będzie wykonawcą rewitalizacji polskiej części dawnego mostu kolejowego w Siekierkach (gmina Cedynia).

Przypomnijmy, że to wielkie przedsięwzięcie realizuje samorząd województwa zachodniopomorskiego. Inwestycja jest elementem wartego blisko 22 mln zł projektu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urzędu Gmin Barnim-Oderbruch, dzięki czemu ma być zmodernizowany cały obiekt długości 660 metrów (są to w zasadzie dwa mosty, a ten drugi należy do strony niemieckiej). 85 procent kosztów pokrywa dofinansowanie Unii Europejskiej z programu Interreg Va. Polska część kosztuje 12 mln zł. Przedsięwzięcie obejmuje również warsztaty dla okolicznych mieszkańców, mające pomóc w turystycznym wykorzystaniu mostu. Nie powinno to być bardzo trudne, gdyż jest to jedna z większych atrakcji całego regionu. Na moście ma powstać droga pieszo-rowerowa oraz dwupoziomowa platforma widokowa. Do mostu już obecnie prowadzi od Gryfina szlak rowerowy będący częścią wielkiego projektu Blue Velo, który docelowo połączy Bałtyk z Czechami. W Trzcińsku-Zdroju Blue Velo przecina się z Trasą Pojezierzy Zachodnich, skąd jej 36-kilometrowy odcinek (oddany do użytku jesienią ub. roku) wiedzie przez Jelenin, Godków, Przyjezierze właśnie aż do Siekierek. W Godkowie ścieżka biegnie tuż przy stacji kolejowej linii Szczecin – Kostrzyn.


Rozlewiska Odry w Siekierkach to jeden z ostatnich tak cennych obszarów przyrodniczych w Europie, z mnóstwem unikalnej flory i fauny (występuje tu m.in. ponad 170 gatunków ptaków). Po remoncie most będzie stanowił połączenie z bogatą siecią szlaków w Niemczech, dlatego nazywa się go bramą do rowerowego pogranicza. Z Siekierek jest zaledwie 60 km do Berlina.

Inwestycję realizuje podległy Urzędowi Marszałkowskiemu Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego. Po kilku latach przygotowań w maju ogłoszono przetarg na przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego. Umowę z wykonawcą – firmą Intop podpisano 11 grudnia w gabinecie marszałka na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Sygnowali ją: marszałek Olgierd Geblewicz, dyrektor Zespołu Parków Krajobrazowych Ryszard Mićko i prezes Intopu Mirosław Lipski. Obecni byli także m.in.: wicemarszałek Olgierd Kustosz, poseł i jeden z pomysłodawców projektu Jarosław Rzepa (w poprzedniej kadencji wicemarszałek województwa) oraz burmistrz Cedyni Adam Zarzycki.

Od lewej: dyr. Mićko, marszałek Geblewicz, prezes Lipski,
poseł Rzepa i burmistrz Zarzycki

– Długo czekaliśmy na ten moment. W dzisiejszych czasach znalezienie wykonawcy jest bardzo trudne. To jedna z kluczowych dla nas inwestycji. Głęboko wierzymy w potencjał turystyczny naszego regionu i przepięknego dorzecza Odry, gdzie mocno inwestujemy w nowe trasy rowerowe. Połączymy tworzone przez nas systemy ścieżek rowerowych z tymi w Brandenburgii. Dzięki modernizacji ten most ożyje i będzie świadczył o dobrych polsko-niemieckich relacjach – powiedział marszałek Geblewicz. Z kolei wicemarszałek Kustosz dodał: – Te piękne widoki i krajobraz wokół mostu miałem okazję oglądać. Otaczająca przyroda, a do tego historia gwarantują, że będzie to inwestycja, która podniesie potencjał turystyczny południa naszego regionu, a w szczególności gminy Cedynia. Liczymy, że wykonawca pięknie zrealizuje tę inwestycję.

– Wielu mówiło o tym moście, a nam się udało. Dziękuję wszystkim, którzy nas wspierali. Szczególnie w tych najtrudniejszych momentach, gdy widzieliśmy, jak wzrastały koszty. Jestem przekonany, że gmina Cedynia rozkwitnie, ale również południowa część regionu – powiedział poseł Rzepa.

– Chcę podziękować wszystkim, którzy podejmowali decyzję o tej inwestycji. To będzie wizytówka naszego regionu. Panie marszałku, dziękuję za zwiększenie zaangażowania finansowego. Podpisujemy umowę i wierzę, że ta inwestycja będzie realizowana zgodnie z harmonogramem – stwierdził dyrektor Mićko.

Wykonawca obiecał rozpoczęcie prac jeszcze w tym roku. Na ich zakończenie ma 22 miesiące. – Uczestniczymy w kontraktach kolejowych na terenie całego kraju. To szczególne zadanie. Myślę, że robiąc most w Gryfinie, daliśmy sobie radę, więc i tutaj wszystko się powiedzie. Deklaruję, że inwestycja zostanie ukończona w terminie – oznajmił prezes Lipski.

Co ważne, po zakończeniu prac obiekt przejmie w zarządzanie gmina Cedynia. – Widzicie szczęśliwego człowieka. Dziękuję za tę inwestycję. Cieszę się, że udało się wszystko spiąć finansowo. Do tej ścieżki mieszkaniec Cedyni ma 14 km. Będę realizował ścieżkę rowerową Cedynia – Osinów, gdzie przekraczając most i jadąc już ścieżką po stronie niemieckiej, będziemy mogli zrobić pętlę. To będzie piękna atrakcja turystyczna – powiedział burmistrz Zarzycki.

Równocześnie niemiecki partner projektu Urząd Gmin Barnim-Oderbruch opracowuje montaż finansowy własnej części zadania. Ma ono być wykonane w technologii umożliwiającej w przyszłości podniesienie przęsła mostu dla celów transportu wodnego na Odrze.
(rr, fot. Urząd Marszałkowski)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska