Marszałek chce od gminy miliona
Nadal nie ma zgody między Zarządem Województwa Zachodniopomorskiego a gminą Cedynia w sprawie finansowania dwóch inwestycji: remontu 830 m drogi wojewódzkiej przy przejściu granicznym w Osinowie Dolnym oraz rewitalizacji dla ruchu pieszo-rowerowego mostu na Odrze w Siekierkach. Jak już informowaliśmy (nr 41, 44 i 45), zaczęło się od tego, że burmistrz Cedyni nie zrzekła się odszkodowania za grunty, które województwo musi przejąć od gminy, by przebudować drogę w Osinowie. W rezultacie marszałek województwa Olgierd Geblewicz od rozwiązania tej sprawy uzależnił swe działania w sprawie mostu. 2 listopada powiedział: „Jeżeli most ma być potem własnością gminy, to ona powinna wyłożyć wkład własny. Wystąpimy do pani burmistrz o zabezpieczenie takiej kwoty”.
I rzeczywiście, cztery dni później do gminy pismo wysłała dyrektorka Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego Dorota Janicka. Instytucja ta z ramienia samorządu województwa jest wiodącym partnerem w projekcie mostowym. Dyrektorka napisała: „Zostałam zobowiązana przez Zarząd Województwa do wystąpienia do Pani Burmistrz z propozycją pokrycia przez gminę Cedynia kosztu wkładu własnego na realizację projektu. Całkowity koszt wynosi 7.183.318 zł brutto. Województwo otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. tej kwoty, natomiast 15 proc. stanowi wkład własny beneficjenta. Z uwagi na poniesione przez województwo w 2016 r. koszty przygotowawcze projektu, bardzo dużą wartość inwestycji oraz zaangażowanie środków województwa w celu prefinansowania całej inwestycji, jaka zostanie wykonana w gminie Cedynia, znacznie przyczyniając się do rozwoju turystycznego tego regionu, uznano, iż właściwym byłoby zaangażowanie finansowe gminy Cedynia w realizację tego przedsięwzięcia. Uprzejmie proszę o ustosunkowanie się Pani Burmistrz do rekomendacji Zarządu Województwa, wskazującej gminę do udziału finansowego w projekcie w wysokości 15 proc. wartości, co daje kwotę 1.077.497,70 zł brutto”.
Władze Cedyni omawiały tę sprawę na ostatniej sesji Rady Miejskiej 29 listopada. Kierowniczka referatu w Urzędzie Miejskim Małgorzata Portkowska-Gabryś przypomniała radnym historię przedsięwzięcia. 17 lutego 2016 r. podpisano list intencyjny - trójstronne porozumienie między gminą, samorządem województwa i Zespołem Parków Krajobrazowych. Dwa miesiące później do projektu przystąpił Urząd Barnim-Oderbruch, który jest w nim niezbędnym niemieckim partnerem. 27 maja ub.r. Cedynia przekazała na rachunek województwa 120 tys. zł dotacji na opracowanie dokumentacji. 24 października 2016 reprezentowane przez ZPK województwo podpisało z gminą umowę, określającą zadania. Po stronie województwa jest aplikowanie o dofinansowanie z Interregu, a po jego uzyskaniu wykonanie inwestycji, czyli przystosowanie dawnego mostu kolejowego do ruchu turystycznego, a więc utworzenie ścieżki pieszo-rowerowej. Gmina zobowiązała się do przejęcia do końca 2019 roku działki z mostem oraz utrzymania trwałości projektu (czyli utrzymania mostu) przez pięć lat po zakończeniu inwestycji. Rok temu złożono wniosek o dofinansowanie. Partnerem wiodącym jest ZPK, a drugim Urząd Barnim-Oderbruch. Oprócz tego Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich realizuje projekt budowy ścieżek rowerowych, w tym tej od mostu w Siekierkach w głąb regionu. 26 kwietnia br. Rada Miejska Cedyni podjęła uchwałę pozwalającą skomunalizować działki na dawnych nasypach kolejowych (gdzie ma biec ścieżka) i działki z mostem. 5 lipca komitet monitorujący Interregu zdecydował o przyznaniu dofinansowania na most.
Most w Siekierkach
|