Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 02 z dnia 09.01.2018

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Znów letnia zadyma w środku zimy
Coraz mniej Polaków w kościołach
Będzie szybciej do Szczecina i do S3
Czy chrzest Mieszka był chrztem Polski?
Dużo zebrali dla chorego Kubusia
Mieszkowice się oddłużają
Anioł jest mężczyzną
Sport

Będzie szybciej do Szczecina i do S3

Wśród planowanych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim dwie z nich będą miały szczególne znaczenie dla mieszkańców naszej okolicy.


Pierwsza to obwodnica Przecławia i Warzymic. Biegnącą przez te miejscowości drogą krajową nr 13 chyba większość z nas dojeżdża do Szczecina, zwłaszcza gdy korzystamy z szybkiej i wygodnej niemieckiej drogi przez Schwedt i Gartz, gdyż krajowa trzynastka jest jej przedłużeniem, prowadząc przez Rosówek i Kołbaskowo. Nie znajdziemy lepszej trasy, gdy kierujemy się na lewobrzeżną część Szczecina. Jednak w porannych i popołudniowych godzinach szczytu Warzymice korkują się, a w rezultacie także wylotowe ulice szczecińskie: Cukrowa i Krygiera. To skutek funkcjonowania od kilku lat sygnalizacji świetlnej na K13 na początku Warzymic. Ale bez tych świateł setki, a nawet już tysiące mieszkańców tej miejscowości miałyby ogromne trudności z włączeniem się do ruchu z podporządkowanej drogi. Skąd tylu ludzi w tej wsi? Bo - podobnie jak Przecław, choć formalnie należy do gminy Kołbaskowo, to w praktyce funkcjonuje jako szczecińskie przedmieście, gdzie nowe bloki i domy jednorodzinne rosną jak grzyby po deszczu.
Planowana obwodnica liczyć będzie 6,5 km i ominie te miejscowości od wschodu. Zacznie się od ronda Hakena (u zbiegu ul. Południowej i Krygiera), w połowie powstanie węzeł Przecław, a na końcu - nowy węzeł Szczecin Zachód, łączący ją z autostradą A6, zaś w przyszłości stanowiący początek Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Położony paręset metrów bliżej stary węzeł w samym Kołbaskowie zostanie zlikwidowany (powstał jeszcze w latach trzydziestych XX wieku, południowe łącznice wykonane są z kostki brukowej). Docelowo, w drugim etapie, ma powstać też obwodnica Kołbaskowa dla pojazdów jadących w stronę (lub z) Rosówka i Niemiec.
Przetarg na budowę wygrała firma Energopol Szczecin, która zaoferowała najniższą cenę: 140,4 mln zł. Wyceny innych firm były dużo wyższe: Budimexu 172 mln, Strabagu 190 mln, a konsorcjum trzech kolejnych firm aż 194 mln zł. Dodajmy, że nawet ta najniższa cena po otwarciu ofert w sierpniu wprowadziła konsternację, gdyż w budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowano na tę obwodnicę 106,5 mln. Jednak w listopadzie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa aneksem zwiększyło pulę pieniędzy na to przedsięwzięcie.
Decyzja o budowie drogi zapadła w sierpniu 2015 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2021 rok. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Dzięki niej rozdzielony będzie ruch tranzytowy i lokalny (do Smętowic, Przecławia, Warzymic). Czas dojazdu z i do Szczecina skróci nam się o 5-10 minut. To niby niewiele, ale z pewnością innego zdania będą osoby muszące dojeżdżać codziennie.


Druga dobra dla nas wiadomość to przyznanie przez rząd pieniędzy na budowę obwodnicy Myśliborza. W tej chwili, jadąc drogą krajową nr 26 od strony Chojny przez Trzcińsko-Zdrój i Rów, nie mamy żadnego wyboru i zmuszeni jesteśmy pokonać całe centrum Myśliborza przelotową ulicą Bohaterów Warszawy. Jest ona wąska, ze starą, ciasną zabudową, a zbyt niską średniowieczną Bramę Nowogródzką duże ciężarówki muszą ominąć, jadąc pod prąd, bo nie mieszczą się pod przejazdem. Kto był tam w godzinach szczytu, ten wie, co to znaczy. Przejeżdża tędy ponad 10 tys. pojazdów na dobę.

Jadąca pod prąd wielka cysterna to dzisiaj w centrum Myśliborza częsty widok

Projekt ten już od 2009 roku posiada stosowne zezwolenia i grunty, ale nie było pieniędzy. Obwodnica będzie mieć 3,4 km długości. Zacznie się rondem przy wjeździe od strony Chojny (na skrzyżowaniu z DK nr 23 w kierunku Dębna) i ominie miasto od południa i wschodu (po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej). Powstaną też drogi dojazdowe, chodnik, ścieżka rowerowa, ekrany akustyczne i oświetlenie uliczne. Zakończenie budowy zaplanowano na 2021 rok. Tym samym spełni się marzenie myśliborzan, którzy o obwodnicę zabiegali od wielu lat. Na łamach „Gazety Chojeńskiej” pisaliśmy o interpelacjach składanych w tej sprawie przez parlamentarzystów. Część kosztów pokryje gmina Myślibórz, która zrezygnowała z odszkodowań za grunty przejęte pod obwodnicę i pokryła koszty odszkodowań za grunty pod drogi wspomagające, a za budowę ich części zapłaci w trakcie realizacji przedsięwzięcia. Cała inwestycja to koszt 57 mln zł, w tym 44 mln ze skarbu państwa i 13 mln z gminy Myślibórz. Do czerwca ma zostać zaktualizowana dokumentacja, w sierpniu przetarg, a na marzec 2019 r. zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą.
Dla mieszkańców np. Chojny, Trzcińska i okolic trasa przez Myślibórz stanowi najszybsze połączenie z drogą S3 podczas podróży na wschód i południe kraju, czyli np. do Gorzowa i dalej do Poznania, Zielonej Góry, Wrocławia itd.
Robert Ryss

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska