Dialog kultur
Trwa współpraca Szkoły Podstawowa im. Wspólnej Europy w Nawodnej (gm. Chojna) w programie Comenius - Mambo - MAgical Music BOx. Uczestniczą w nim także Lodderup Friskole z Nykobing Mors (Dania), Erdogan Ilkögretim Okulu z Bursy (Turcja) i Sredno Obszczoobrazowatielno Ucziliszcze im. Wasila Lewskiego w Dolnim Czifliku koło Warny (Bułgaria). Przedsięwzięcie rozpoczęło się w sierpniu ub. roku, a zakończy za rok w lipcu. Głównym celem jest uatrakcyjnienie poprzez muzykę zajęć w szkole i w wolnym czasie. Chodzi nie tylko o piosenki, ale i chór, aerobik, taniec ludowy, przedstawienia muzyczne itp. Celem nadrzędnym jest dialog między różnymi kulturami. Przy okazji uczniowie rozwijają znajomość angielskiego, który jest językiem komunikowania się. W styczniu przez pięć dni byli w Turcji nauczyciele z Nawodnej, gdzie m.in. oglądali tańce w wykonaniu uczniów tureckich i bułgarskich.
Poloneza tańczą dzieci z Nawodnej
|
Tańczą uczennice z Turcji
|
W ubiegłym tygodniu od 9 do 13 kwietnia w Nawodnej gościło wraz z nauczycielami 8 uczniów z Bułgarii i 7 z Turcji. Najważniejsza impreza odbyła się w środę. Wszystkich przywitała dyrektor Ewa Zatorska. Po odegraniu hymnów delegacje prezentowały swoje kraje, miasta i szkoły. Nasze dzieci zatańczyły najbardziej polski taniec: polonez. Śpiewała też młoda wokalistka z Nawodnej Ewa Sokołowska, a w tańcach towarzyskich wystąpili gimnazjaliści z Chojny ze szkoły tańca Focus. Tureckie dziewczęta pokazały charakterystyczny zmysłowy taniec wschodni, a uczennice z Bułgarii dały mistrzowski pokaz śpiewu wielogłosowego, typowego dla wschodnich Słowian.
W imprezie uczestniczyli m.in.: burmistrz Adam Fedorowicz, jego zastępca Wojciech Długoborski, przewodniczący Rady Miejskiej Kazimierz Komorzycki, dyrektor Administracji Szkół i Infrastruktury Społecznej Wacław Gołąb, rodzice, uczniowie (także z filii w Lisim Polu), mieszkańcy. W programie wizyty zagranicznych gości były też wspólne zajęcia plastyczne i sportowe, zwiedzanie Chojny i Szczecina, zabawa taneczna.
Za rok na zakończenie projektu każdy uczeń powinien umieć zaśpiewać co najmniej jedną piosenkę, zatańczyć taniec ludowy oraz rozpoznawać tradycyjne instrumenty ludowe uczestniczących krajów.
Wschodni śpiew (np. z Bułgarii) nie ma sobie równych w Europie
|
(tekst i fot. rr)